Företagsquiz

En musikfrågesport är alltid ett uppskattat inslag på kickoffen, företagsfesten eller någon annan sammankomst där företaget eller organisationen vill ha en trevlig aktivitet där deltagarna själva medverkar.

Frågesporten
Deltagarna får höra fem eller sju låtar. När deltagarna lyssnar på en låt ska de tala om vem som framför den och vad låten heter. Till varje låt kommer också en följdfråga relaterad till låten. När tävlingsledningen rättar svaren kan grupperna ägna sig åt ytterligare aktiviteter som finns listade nedan. Ett företagsquiz tar mellan en och en och en halv timme att genomföra, beroende på hur mycket ni vill ha med.

Vill ni ha ett tema går det naturligtvis utmärkt. Här är några av alla tänkbara:

  • Det måste vara radion – för allätaren.
  • Melodifestivalen – låtar från melodifestivalhistorien och följdfrågor kring fenomenet Eurovision.
  • 80-talet – glitter, syntar och Live Aid.
  • 70-talshårdrock – för de som specialiserat sig.

Naturligtvis finns det många, många fler att välja på, men ovanstående visar på bredden.

Översättning
En känd svensk eller engelsk text har översatts med maskinöversättning, och lagens uppgift är att ta reda på vilken låt det handlar om, och vilken artist som gjorde låten känd.

Michelangelo
Ena halvan av varje lag får bilder på några skivomslag där artistnamn och titel är maskerade, och ska rita av dessa så bra att den andra halvan kan gissa artist och titel.

Anagram
Vilken artist eller grupp döljer sig bakom ett anagram? Lagen får ut en bunt bokstäver och ska pussla ihop det till namnet på en artist eller en grupp.

Omslagsdetaljen
Lagen får några kraftigt förstorade detaljer ur kända skivomslag och ska gissa vilken artist eller grupp som gjorde skivan och vad den heter. Detta moment går också att köra samtidigt som musikfrågesporten.

Artistbilder
Lagen får några bilder på kända artister och grupper och ska namnge dessa. Även detta moment går bra att köra parallellt med musikfrågesporten.

Intron
Deep Purples ”Smoke On The Water” må vara det mest klassiska intro som finns, men  det finns många, många fler som man känner igen direkt. Så fort man kommer på låttiteln är det bara att kasta sig på den utdelade knappen – precis som i tv:s underhållningsprogram – och tala om vad låten heter.

Korsord
För att skapa förväntningar inför tävlingen kan deltagarna få ett musikrelaterat korsord att lösa. Bra tillfällen till det är exempelvis  direkt efter jobbet i väntan på festen då man sätter sig och tar en öl, i den hyrda bussen på väg till kvällens event eller i väntan på middagen. I samband med frågesporten får grupperna facit till korsordet och kan själva se hur bra det gick. Det går alldeles utmärkt att använda Google eller andra hjälpmedel för att lösa korsordet. Det är ju inget tävlingsmoment, utan bara en stämningshöjare.

Verkar det intressant? Är det något du kommer på som du skulle vilja ha? Hör av dig via kontaktsidan så ordnar vi något minnesvärt!