Då var quizsäsongen igång igen! Ja, jag kan villigt erkänna att det känts lite tomt. utan quizkvällar på Bryggeriet Ångkvarn. Så det var jättekul att möta ett fullsatt Bryggeriet Ångkvarn igår. Och sen kör vi ju hela två tisdagar till. Det är mycket nu i februari, och det är jätteroligt!
Kvällens äldsta låt var ”As Tears Go By” med nyligen bortgångna Marianne Faithfull vid mikrofonen. Den skrevs, som ni vet vid det här laget, av Mick Jagger och Keith Richards tillsammans med producenten Andrew Loog Oldham. Oldham ansåg att Jagger och Richards behövde öva på sitt låtskrivande. På deras två första skivor hade Jagger och Richards faktiskt bara skrivit fyra låtar totalt. Resten var covers. Oldham bad dem därför skriva något mjukare än den vanliga lite råare stilen som präglat de tidigaste verken, och med text som har ”brick walls all around it, high windows and no sex”. Resultatet blev “As Tears Go By”, som först spelades in av Faithfull. The Rolling Stones spelade in sin egen version senare (plus en italienskspråkig: ”Con Le Mie Lacrime”), men det råder delade meningar om man kan kalla det för en cover.
Andrew Loog Oldham var dessutom känd för sina excentriska texter på Stones’ skivor, som den här klassikern: “Cast deep in your pockets for loot to buy this disc of groovies and fancy words. If you don’t have bread, see that blind man, knock him on the head, steal his wallet and lo and behold you have the loot, if you put in the boot, good, another one sold!” Han visste verkligen hur man byggde en bad boy-image! Låten hette först ”As Time Goes By”, precis som låten Dooley Wilson sjöng i filmen ”Casablanca”. Keith Richards har kallat kompositionen ”a terrible piece of tripe”, men var nöjd över att den genererade pengar åt gruppen.
Kvällens dubbeltydiga låttext var The La’s “There She Goes“. Texten är i sig ganska enkel, men öppen för tolkning. Vissa menar att den handlar om obesvarad kärlek, medan andra tror att den beskriver en herointripp. Rader som “Racing through my brain” och “Pulsing through my vein” har fått många att dra paralleller till droganvändning. Men enligt låtskrivaren Lee Mavers handlar den bara om en tjej. Oavsett tolkning är det en av de mest ikoniska låtarna från Liverpool-scenen.
Kvällens svåraste låt var förmodligen “Boyss” (ja, låttiteln stavas så) med Strix Q. De började ju som Magnus Ugglas kompband, då bara kallade Strix. Få kanske vet att “strix” faktiskt är det latinska namnet för uggla. Efter en trög start som eget band fick Strix Q ett par hitar på egen hand, bland annat denna. Låten var också med i Ingmar Bergmans dokumentär ”Fårödokument 1979”. De må vara nästan bortglömda idag, men de har en särskild plats i svensk musikhistoria med sin dansanta poprock. Och det är inte alla som får göra filmmusik till Ingmar Bergman!
Kvällens lättaste låt var ”Back For Good” med Take That. Gary Barlow skrev låten på bara 15 minuter. Första gången låten framfördes live var under Brit Awards 1995 (YouTube), innan den ens hade släppts officiellt. Men den blev ju en megahit när den väl släpptes.
En nyare låt värd att nämna är Hoziers “Take Me To Church” (YouTube). Den blev en viral succé mycket tack vare dess kraftfulla musikvideo som tar upp HBTQ+-rättigheter och homofobi. Låten är en kritisk kommentar om institutionaliserad religion och dess syn på kärlek och identitet.
Översättningen, då? Ja, det var ju ”The Sound of Silence” med Simon & Garfunkel. En välkänd låt, som hette ”The Sounds of Silence” (plural) från början. Och ni får verkligen, verkligen inte missa den nya texten till samma låt som Don Caron och Linda Gower gjort, med titeln ”Confounds the Science”. Se den på YouTube!
Har jag glömt anagrammet? Ja, det var verkligen nära. Men det var hur som helst ”Ylade Leran”. Vem eller vilka som döljer sig bakom detta anagram får ni fundera ut själva, eller fråga någon som var med. Som vanligt.
Nästa quiz är som sagt redan nästa vecka. Boka bord nu för att vara säkra. Det verkar behövas. Ses!
Låtlista: (Spotify | Tidal | Qobuz)